Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

LPG DieselLPG- diesel. Instalacja gazową można także zamontować w silnikach typu diesel, co przy zapowiadanych wzrostach cen tego paliwa może się okazać dobrą inwestycją. Na razie ze względu na niską cenne oleju napędowego oraz większym momencie obrotowym diesla inwestycja ta się nie koniecznie jest opłacalna dla małych przebiegów. Obecnie bardziej opłaca się w samochodach z napędem diesla modyfikowanie...

 

 


modyfikowanie składu oleju napędowego oraz drobnej przeróbki instalacji, aby dostosować silnik do pracy na oleju rzepakowym.

Zastosowanie gazu do napędzania pojazdu silnikiem diesla były prowadzone przez liczne firmy takie jak MAN, NSU, DKW. Znaczącym postępem w tej dziedzinie było wprowadzenie w maju 2001 roku pierwszego udanego prototypu silnika. Są to głównie silniki przystosowane do ciężkich samochodów bądź ciężarowych. Większym zainteresowaniem budzą silniki, które pracują na mieszaninie paliwowej. Silniki te pracują z instalacją określaną czasami jako II generacją zawierającą: zbiornik LPG z króćcem gazu, centralkę sterującą, mikser, elektrozawór, parownik, przełącznik biegu jałowego, czujnik pomiaru w motorach z turbodoładowaniem, elektromagnetyczny zawór odcinający dopływ gazu ze zbiornika.

Ochrona środowiska:

W silnikach diesla olej napędowy nie dopala się całkowicie. W silnikach z wtryskiem bezpośrednim około 78% wtryskiwanego paliwa ulega reakcji spalaniu. Dodatkowo tworzą się szkodliwe gazy tlenek węgla CO, węglowodory HC, i cząsteczki stałe (sadza itp.). Po zastosowaniu mieszanki olej napędowy - LPG około 95 % paliwa ulega dopaleniu, dodatkowo zmniejsza się udział wyżej wymienionych składników toksycznych. Po zatem zastosowanie podwójnego mieszanki pozwala obniżyć ciśnienie wtryskiwanego paliwa. LPG – jest jednym z paliw ekologicznych, dlatego zastosowanie tego rodzaju paliwa sprzyja ochronie środowiska. Wśród zalet stosowanie LPG w silnikach diesla należy wspomnieć, że poprzez redukcje zanieczyszczeń, pozwalają utrzymać lepsza jakość oleju.

Jak działa?

Jeden z przykładów opracowanych przez firmę SpongerCars jest zastosowania LPG do silnika Diesla jako mieszaninę z olejem napędowym. Stosunek ON i LPG w mieszance tej wynosi 80:20. Uruchomienie silnika następuje przeważnie na ON w szczególności, jeżeli jest niska temperatura na zewnątrz. Olej napędowy w tej mieszance służy do samozapłonu mieszanki w silniku, ponieważ  silniki wysokoprężne nie potrzebują iskry do zapłonu.

Drugi sposób zastosowania LPG jest opracowany przez firmę DFD IWEMA enterprise. Polega on na opracowaniu bardzo zaawansowanego sterownika gazu, który steruje na podstawie informacji uzyskanych z obciążenia, prędkości obrotowej wału korbowego, temperatury w układzie wydechowym, ilości zużywanego ONL i LPG. Rozwiązanie to umożliwia zaadaptowanie każdego w miarę sprawnego (niewyjeżdżonego) silnika Diesla z turbo i bez doładowania, jak i również z elektronicznie sterowanym pedałem gazu.

We wszystkich tych rozwiązaniach możliwe jest wyłączenie używania LPG i przejście na wykorzystanie jedynie ON.

Ekonomia

Korzystając danych spalania opublikowanych na stronach Australijskich dla samochodu Land Rover Defender spalającego normalnie 10.7litrów ON na sto kilometrów oraz z jego testów możemy przedstawić bilans kosztów. Aby przejechać 1000km potrzeba:

107.14 L oleju napędowego – jeżeli jazda jest tylko na oleju napędowym.

75 litrów oleju napędowego i 25 litrów LPG – jeżeli jest stosowana mieszanka,

Mając aktualne cen paliw można obliczyć oszczędności na instalacji.

Ciekawostka:

LPG został otrzymany po raz pierwszy w 1910 r. przez doktora Waltera Snellinga, dwa lata później pojawił się jako wygodne paliwo do przenośnych kuchenek gazowych.

Komentarze obsługiwane przez CComment