Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 


Nazwa LPG pochodzi od angielskich słów Liquefield Petroleum Gas. Jest to mieszanina butanu oraz propanu. Paliwo to cechuje się mniejszą emisją dwutlenku węgla CO2 w porównaniu do benzyny (około 20%)...

 

 



Dlatego w wielu krajach promowane jest jako ekologiczne paliwo. Liczba oktanowa tego paliwa wynosi od 90 do 100 i zależy od stosunku propanu butanu zawartego w paliwie, tak samo jak wartość energetyczna HHV. HHV (higher heating value) dla poszczególnych składników wynosi 25.5MJ/l dla propanu i 28.7MJ/l dla butanu. LPG jest tańszy, dlatego stosuje się go popularnie do zasilania silników. Koszty instalacji gazowej zwracają się po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów – w zależności od instalacji. Obserwuje się także niewielki spadek mocy po zastosowaniu LPG, nie mniej jednak zależy on także od jakości tankowanego gazu – który może okazać się bardziej lub mniej kaloryczny.

LPG jest gazem w temperaturze pokojowej przy normalnym ciśnieniu. Ulega skropleniu w tej temperaturze przy ciśnieniu od 2.2 do 4 atm. Do zbiorników jest pompowany przy ciśnieniu rzędu około 6 atm. Zbiorniki-butle wykorzystywane w transporcie tego gazu napełnia się zwykle do 85% objętości, aby uniknąć rozerwania butli przez rozszerzającą się przy zmianie temperatury ciecz.

LPG – rozpowszechnienie -terminologia

Autogaz jest paliwem szeroko rozpowszechnionym w europie, a także Australia, Bulgarii, Horwacji, Hong Kongu, Indiach, Filipinach, Macedonii, Korei i Turcji. Przodującym państwem w wykorzystaniu autogazu jest Armenia, w której używa się około 20-30% samochodów napędzanych tym paliwem. LPG jest rozpowszechniony także w Australii gdzie cena tego paliwa to około 50% ceny benzyny. Na rynku tym dostępne są także nowe auta z instalacją do zasilania autogazem.

W Polsce używa się nazw LPG, Autogaz, bądź czasami gazol, we Włoszech GPL -gas propano liquido, w Hiszpani GLP – gas licuado del petroleo, w Azji, LPG, autoLPG, LP-gas

Silniki

Pierwszy komercyjny silnik dostępny tylko na LPG został wyprodukowany przez Toyote w 1970. Obecnie większość firm posiada w swojej ofercie auta przystosowane do jazdy na dwóch rodzajów paliwa, —Citroën, Fiat, Ford, Hyundai, General Motors -Daewoo, Holden, Opel/Vauxhall, Saab, Maruti Suzuki, Peugeot, Renault -Dacia, Toyota, Volvo, Volkswagen, nie mniej jednak większość jeżdżących samochodów z instalacją LPG jest przeróbką samochodów o napędzie benzynowym. Napęd gazowy spotyka się także w skuterach. Koszt instalacji gazowej zależy od rodzaju silnika, typu instalacji oraz parametrów i wacha się on do 1200 do 6000 złoty. Większość silników powinna być uruchamiana na benzynie, a następnie przełączana na gaz. Nowsze instalacje mają automatyczne funkcje przełączanie benzyna-LPG. Wśród instalacji LPG można wyróżnić kilka generacji:

I generacja- instalacja mieszalnikowa podciśnieniowa lub nadciśnieniowa bez regulacji składu.

II generacja- instalacja mieszalnikowa podciśnieniowa lub nadciśnieniowa z elektroniczną regulacją składu mieszanki.

III generacja - instalacja wielopunktowa, o ciągłym zasilaniu gazem w fazie lotnej.

IV generacja- instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej, poprzez elektronicznie sterowane zawory.

V generacja- instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej.

LPG można także stosować w silnikach dwusuwowych oraz Diesla.

Zalety LPG

Zbiornik LPG jest lekki, ponieważ instalacja LPG jest niskociśnieniowa.
silnik iskrowy, czterosuwowy nie wymaga specjalnych zabiegów, aby przystosować go do pracy na LPG
LPG jest bardziej ekologicznym paliwem, ponieważ zawiera węglowodory o krótkim łańcuchu i wydzielają mniej dwutlenku węgla niż benzyna.
LPG jest tańszy niż benzyna, koszt instalacji zwracają się po przejechaniu określonej ilości kilometrów. Jeszcze szybciej się zwracają, jeżeli używamy naszego samochodu za granicą – Niemcy, Włochy, Holandia, Anglia

Wady LPG

• rozruch silnika powinien być na benzynie zwłaszcza w zimie. Wymagane jest to, aby dobrze ogrzać parownik z płynem chłodniczym,

• większa ilość pary wodnej sprzyja korozji układu wydechowego,

• butla LPG zajmuje dodatkowe miejsce w samochodzie,

• dochodzą dodatkowe koszty przeglądu oraz serwisowania instalacji gazowej,

• niekorzystanie lub zbyt rzadkie korzystanie z układu zasilania benzyną, lub utrzymywanie poziomu benzyny poniżej poziomu rezerwy może spowodować awarie pompy paliwa,

• w instalacjach starszych podciśnieniowych - I i II generacji występowało ryzyko fali wstecznej, czyli wybuchu gazu w kanale ssącym. Dlatego konieczny jest metalowy kolektor dolotowy i układ zapobiegający uszkodzeniu obudowy filtru powietrza tzw. "kominek",

• LPG posiada wyższą temperatura spalania niż benzyna, dlatego powinno się ustawiać co pewien czas (najlepiej po wymianie olejów) instalacje gazową. Zapobiega to uszkodzeniu układu wydechowego, sondy lambda, katalizatora, silnika.

Zastosowanie

• Paliwo samochodowe,

• paliwo do urządzeń grzewczych, kuchenkach gazowych,

• jako paliwo stosowane w wielu procesach przemysłowych,

• paliwo spalane w domowych kuchenkach gazowych,

• gaz nośny do kosmetyków w aerozolu.

Otrzymywanie

LPG otrzymuje się podczas rafinacji ropy naftowej jako produkt uboczny, dodatkowo niewielkie ilości tego paliwa uzyskuje się podczas eksploatacji złóż gazu ziemnego.

Ciekawostka


LPG został otrzymany po raz pierwszy w 1910 r. przez doktora Waltera Snellinga, dwa lata później pojawił się jako wygodne paliwo do przenośnych kuchenek gazowych.

Komentarze obsługiwane przez CComment