.
Wersja PDF - z optymalizowana na wydruku A4 jako instrukcja do pobrania, po zalogowaniu się Polecamy PDF
Wiek dziecka: od 6 lat
Potrzeba
- opakowanie po małej butelce, może być po lekach lub po płynie po goleniu
- ciepła i zimna woda, opcjonalnie lód
- jakiś barwnik (barwnik z flamastra, barwnik do ciasta, ewentualnie sok)
Narzędzia
- akwarium lub duże naczynie szklane - wazony
Cel:
Pokazanie ruchów konwekcyjnych, czyli ruchów cieczy wynikających z różnych temperatur, a co za tym idzie różnej gęstości cieczy. Czym cieplejsze cząsteczki cieczy, tym mniejsza gęstość - tym bliżej powierzchni wody. Lód ma zupełnie inną gęstość niż woda dlatego unosi się na górze. Topniejący lód wytwarza wodę, która jest zimna dlatego opada na dno. Jeżeli zabarwimy lód, oraz gorącą wodę można pokazać ruchy konwekcyjne.
Wytłumaczyć jak tworzą się prądy wody w oceanach (nagrzewanie przez słońce, schładzanie przez lodowce, etc...)
Etapy wykonania:
aby zaobserwować ruchy konwekcyjne wody musimy skorzystać z barwników w tym celu
na początku możemy przygotować kawałek lodu z jakimś barwnikiem (dzień wcześniej)
opcjonalnie możemy przygotować też małą butelkę gorącej zabarwionej wody. Należy pamiętać, jeżeli otwór jest za mały, aby nie było pęcherzyka powietrza, który może zatkać ten otwór.
Do akwarium lub jakiegoś dużego słoika z wodą wkładamy kawałek kolorowego lodu do wody i obserwujemy co się dzieje z wodą pochodzącą z topnienia lodu. Topniejąca woda idzie na dno ponieważ jest cięższa, natomiast lód ma mniejsza gęstość, dlatego unosi się na powierzchni.
wkładamy do akwarium butelkę z ciepłą kolorową wodą, widzimy jak woda uchodzi przez większa słomkę i kieruje się do góry, ponieważ ma mniejszą gęstość
Komentarze obsługiwane przez CComment